Dodano: 9 sierpnia 2011 r.

„WIELKIE TAK” W JANOWIE LUBELSKIM

Naszą lokomotywę "WIELKIE TAK" DLA TRANSPLANTACJI w tym gościnnym mieście zatrzymał nasz kolega Janek Machulak”...Przyjedźcie, tysiące uczestników, piękne okolice, zrobimy kawałek dobrej roboty…”.

Wyjechałem z domu w piątek z materiałami, namiotem i banerami.

”... Jak będziesz dojeżdżał do Janowa, to daj mi znać ...”.

Janek mieszka sam w dużym mieszkaniu, ale dziś cieszył się wizytą brata z bratową, a ja miałem przyjemność rozmowy o wspólnych znajomych, których odwiedzałem podczas wyjazdów służbowych (dawne województwo tarnobrzeskie). Niestety dieta trzustkowa nie pozwoliła mi skorzystać ze specjałów Janka i Jego Bratowej (zabrałem ze sobą gryczak i razowy chlebuś z Nowej Dęby do hotelu „Myśliwski”).

Był wyjątkowy czas na wspomnienia z naszych wspólnych spotkań integracyjnych (Krościenko, Bartkowa, Polana). Mieliśmy nadzieję, że dołączy do nas kolega Janek Gągola z Birczy – dializował się do 21:00).

Janowiacy zasponsorowali nam bardzo dobre warunki – od Janka otrzymałem osobiście kluczyki dla Ani Gradziuk z mężem Romanem, Romana z Łaszczowa, Janka Malinowskiego z Gliwic, Patryka Łopiennik k/Lublina, Ali (ŚCCS Zabrze).

Rano wspólne bogate śniadanie (nie ruszyłem stalowych zapasów) i wyjazd do centrum. Janek oczywiście z nami, razem z Romkiem (jechał na rowerze 120 km z napisem „Tak Dla transplantacji”).

Byliśmy już gotowi do kampanii punktualnie 10:00. Przez trzy godziny do oficjalnego otwarcia pracowaliśmy solidarnie: serduszka na piersi, a oświadczenia woli jak świeże bułeczki wędrowały do rąk wszystkich obecnych w parku i przed estradą. Kilkanaście moich „wejść” z mikrofonem robiło swoje, ale również banery, roll-upy, wspaniały namiot i siła mikrofonu przyciągała obecnych. Przedstawiłem szczegółowo nasz program. Problemy dzieci, plany związane z budową budynku „C” i to, co nas najbardziej boli, brak narządów dla oczekujących na drugie życie. Błagaliśmy, żebraliśmy dla tych, którzy czekają miesiącami podłączeni do pomp. Dla naszego 11-latka z Krakowa (czeka już 4 miesiące), obecność Patryka z pobliskiego Łopiennika, była największym argumentem do odwiedzania naszego namiotu.

Nie brakowało nam niczego. Wszystkie „Zagrody” były nam bliskie, wspaniały lunch w reprezentacyjnym namiocie, bogactwo ciast i produktów z kaszy gryczanej, jaglanej. Nalewki kolorowe, kapele, wyroby ludowe z okolicznych wsi (służebna Łążek Garncarski). To wyjątkowe miejsce w Polsce. Święto całego Powiatu Janowskiego i okolic. Kilkakrotnie dziękowałem Jankowi, który opiekował sie nami, jak rodziną, z którą spotkał się po kilkunastu latach. Wszystkim nas przedstawiał, chwalił sie naszą wspólną pracą. Jest znany w tym środowisku, prowadzi Gazetę Janowską, kocha swoją ziemię i jej historię. Pokazał Momoty, historię kościółka pod wezwaniem Św. Wojciecha, tragedię tej miejscowości (oaza partyzancka, słynne Porytowe Wzgórza) 20 km w każdą stronę, ciągną się wspaniałe Lasy Janowskie. Przed wojną wioska odcięta od świata. Wspólna kolacja z redaktorami w miejscowej agroturystyce, dzięki przewodnikowi pogłębiliśmy wiedzę na temat tej wyjątkowej i gościnnej ziemi. Zapamiętałem dewizę życiową ś.p. ks. Kazimierza Pińciurka: „Trudności są po to, by je pokonywać ”…, rzeźbiarza - samouka, głównego budowniczego i dekoratora kościoła. I tak bogatsi i nie ukrywam zmęczeni wracaliśmy po 21:00 do Janowa. Droga przez las „jak strzelił” od czasu do czasu utrudniała mgła płynąca z nad okolicznych stawów i podmokłych śródleśnych łąk. Zmęczeni, szczęśliwi padliśmy w pokojach hotelowych, nie przeszkadzała nam głośna muzyka weselna na parterze.

Tekst i foto: Jan Statuch - Z-ca Prezesa Fundacji Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu

Dodano: 9 sierpnia 2011 r.

Plan miasta w szczegółach

Zbiór wszelkich informacji turystycznych

Wykaz placówek zdrowia - przychodnie, apteki i inne..

Rozkład jazdy autobusów, busów - wykaz stacji paliw i usług

Opis ścieżek rowerowych w okolicy Janowa Lub.

Obejrzyj nasze fotoreportaże z różnych imprez

Wszystkie wydania GJ w wersji elektonicznej

Urząd Miejski, ul. Jana Zamoyskiego 59, 23-300 Janów Lubelski, tel. +48 15 87-24-330, fax. +48 15 87-24-670, e-mail: sekretariat@janowlubelski.pl

KONTO BANKOWE: Powszechna Kasa Oszczędności, Bank Polski S.A. Oddział Centrum Opole Lubelskie 25 1020 3235 0000 5402 0007 3700